WC Xterra 2010 age-groups

WC Xterra 2010 age-groups

maandag 27 oktober 2008

Zondag 26 oktober




Vanochtend begon onze dag al om 6u. Aangezien we 3 uur voor de start ons ontbijten, was het tijd om snel op te staan. Om 7u15 vetrokken Yeray, Jim en ik met de fiets richting Makena. Zo hadden we alvast onze opwarming. Evline en Kelly reden met de auto en namen ons wedstrijdmateriaal mee. Aangekomen aan de wisselzone namen we plaatst in de lange rij wachtende voor de nummering. Voor dit WK worden de nummers op beide bovenarmen gestempeld. Op het rechteronderbeen komt een stempel met de categorie. Daarna begaven we ons naar de wisselzone, waar we alles in gereedheid brachten voor de wedstrijd.
Om 8u30 gingen we richting het strand, zodat we nog even konden inzwemmen. Een 10-tal minuten voor de start werden alle atleten uit het water gehaald. Tijdens dit gebeuren werden de atleten volgens de Hawaiiaanse traditie gewijd.
Net voor 9u komt de helikopter van Xterra-tv boven de zee gevlogen. Nu is het aftellen tot de start. Zodra het startschot weerklinkt, springen we met 600 atleten de zee in, voor 2 ronden van 750m. Ik had me aan de linkerkant van de groep gezet, waardoor ik lange tijd vrij baan heb. Aan de eerste boei wordt het drummen. Na één ronde moeten we 100m lopen over het strand, alvorens aan de tweede ronde te beginnen. In de 2de ronde kan ik nog steeds een goed tempo onderhouden en als 49ste kom ik uit het water. Ik wissel zoals meestal redelijk snel en kan zo met een aantal pro’s aan het fietsen beginnen. Tijdens de eerste kilometer blijf ik in de buurt van oa Nico Lebrun, Pfitzemaier, Kubizec en enkele andere toppers. Ik voel me goed en weet ondertussen dat ik goed heb gezwommen. Na enkele kilometers komen de top mountainbiker voorbijgereden. Het is onmogelijk om deze te volgen. In mijn buurt zie ik dat er een deelnemer van mijn categorie moet lossen. Dit geeft me vertrouwen. Na 7km mountainbiken zie ik Yeray voor me rijden. Ik geraak tot bij hem, maar net voor me valt een andere deelnemer. Ik kan hem nog maar net ontwijken, mar geraak wel uit mijn ritme. Na 15km krijg ik het moeilijk en ik moet wat gas terugnemen. Het deelnemersveld is ondertussen al serieus uitgerekt. In de afdalingen neem ik niet teveel risico’s om materiaalpech en valpartijen te vermijden. Na de “Plunch” (= lange gevaarlijke afdaling) komen 2 andere atleten van mijn categorie voorbij. De eerste moet ik laten gaan, maar de tweede kan ik volgen. Dit hou ik een aantal kilometers vol, tot ik op een technisch stuk even de controle verlies en een slipper maak. De resterende 5km moet ik dus in mijn eentje afwerken. Ik wissel opnieuw redelijk snel, maar zie dat er net achter mij een groepje de wissel binnenkomt. De eerste 4km van het lopen gaan omhoog en dit verloopt goed. Ik drink regelmatig wat energiegels en kan 2 atleten voorbijsteken. Maar in de afdaling heb ik geen goed gevoel. Mijn tempo ligt niet hoog genoeg en ik voel dat het vatje af is. De resterende 4km worden een lijdensweg. Net voor we Makena-beach opkomen, wordt ik nog voorbijgestoken door een atleet van mijn categorie. Aangezien ik de resterend kilometers strompel, komen er nog andere over mij. Ik eindig leeg 53ste algemeen en 4de in mijn categorie. Ik had misschien iets beter gehoopt, maar ik had geen superdag. Tot halfweg verliep alles naar wens, maar dan was het afzien. Volgend jaar kom ik terug en dan is het podium bij de 25-29 jarigen het minimum.


Maar nu eerst vakantie.

Tot de volgende,

Tim

Geen opmerkingen: