WC Xterra 2010 age-groups

WC Xterra 2010 age-groups

maandag 29 oktober 2012

Maandag 29 oktober

Even terugkomen op de voorbije twee dagen.
Zaterdag, de dag voor de wedstrijd, stond er nog heel wat op het programma. Na het ontbijt zijn Kelly en ik met de auto naar Kapalua gereden. Jim reed met de fiets aangezien hij zijn fiets nog even naar de fietsenmaker moest brengen. Rond 9u zijn Jim en ik in de zee gedoken voor en laatste training. De golven waren redelijk hoog. Nadat we wat hadden gezwommen, hebben we nog enkele starts geoefend en nadien zat onze zwemtraining erop. Terwijl Jim zijn fiets ging halen bij de fietsenmaker, genoten Kelly en ik nog wat op het strand. Rond 10u30 zijn ook wij dan vertrokken richting de condo.  Omdat ik nog wou lopen, ben ik van Kapalua naar Napili gelopen. Ik liep over de trail langs de kust. Dit was een mooi padje, dat continue op en neer ging. Een ideale training voor de wedstrijd. Aangekomen in de condo maakten Jim en ik ons snel klaar voor een laatste fietstraining op de weg. Zo hadden we nog de ganse middag vrij. In de namiddag zijn Kelly en ik naar het stand in Kanaapali gegaan. Het was behoorlijk warm en er was weinig schaduw. Zaterdag is ook traditioneel de dg van de briefing en de pasta-party. Toen de pasta-party bijna gedaan was en al heel veel mensen waren vertrokken, kwam Dave Nicolas (de organistor van Xterra) opnieuw op het podium met de mededeling dat er een tsunami-alarm was. Net aangekomen aan de condo hoorden we op de radio dat er rond 10u28 een golf het eiland zou bereiken en dat de mensen werden aangeraden om hogere plaatsen op te zoeken. Kelly werd even ongerust, zeker toen de sirenes begonnen te loeien, maar ik kon haar al snel op haar gemak brengen. We besloten om te gaan slapen, maar met een loeiende sirene om de 30 minuten is dat niet eenvoudig. Uiteindelijk was de golf niet hoger dan een meter.

Gisteren begon de dag om 6u stipt. Snel wat eten, want we zouden de energie kunnen gebruiken. Daarna heb ik nog even met mijn broer geskypet. Rond 7u30 zijn Jim en ik met de fiets vertrokken. Kelly reed met de auto naar Kapalua. In de wisselzone was het al behoorlijk druk en ook voor de bodymarking (lees: aanbrengen van nummers op de armen) stond een lange rij. Ik plaatste mijn materiaal zorgvuldig in de wisselzone, ging nog even lopen en schoof dan maar aan in de lange rij voor de bodymarking. Hier kreeg ik ook mijn chip en mijn gps-tracker. Rond 8u45 gingen Kelly en ik richting het strand. Ik warmde me nog wat op op het graspleintje voor het strand. Na de blessing werden de pro’s om 9u in het water gelaten. Twee minuten later werden wij (de age-goups) op gang geschoten. In de woelige zee, was het niet evident om vlot te zwemmen. De eerste 300m verliepen dan ook niet heel vlot, maar geleidelijk aan kwam ik toch in mijn tempo. Tijdens het korte lopen op het strand na 750m kon ik zien dat ik niet bij de beste age-groupers zat. Gelukkig kon ik in het tweede deel van het zwemmen nog wat plaatsen goedmaken. Zodat ik een 58stezwemtijd neerzette. Ook in de lange loopstrook naar de wisselzone kon ik al enkele atleten inhalen. Het eerste deel van ht mountainbiken probeerde ik niet te forceren, maar vooral voldoende te drinken. Vorig jaar had ik ondervonden dat te snel starten wordt betaald in het lopen. Stelselmatig kon ik meer en meer deelnemers inhalen, zoals enkele pro’s die 2’ voor mij waren gestart. In het tweede deel van het fietsen kwam ik goed vooruit. Ik liep terug in op deelnemers die voordien van me waren weggereden. Met een 31ste fietstijd kwam ik de wisselzone binnen. Ik wisselde vlot en begon goed aan het lopen. In het begin kon ik enkele deelnemers, waaronder pro’s inhalen. Op de stukken waar ik vorig jaar niet vooruit geraakte, kon ik ook nu een vlot tempo blijven lopen. Met nog 3km te gaan, zag ik een age-grouper voor me beginnen wandelen. Dit gaf me heel veel moed, aangezien ik hem snel te pakken had. Later bleek dat ik de 3de plaat overnam van deze deelnemer. Toen ik de laatste 300m te horen kreeg dat ik 3de age-grouper was, was ik best tevreden en begon ik al wat te genieten. Als 31ste algemeen, 3de age-grouper en Wereldkampioen 30-34 mag ik tevreden zijn van mijn wedstrijd.
Nu is het enkele weken rust en bezinning om nadien uit te kijken naar het seizoen 2013.

Groetjes,

Kelly en Tim