WC Xterra 2010 age-groups

WC Xterra 2010 age-groups

maandag 26 oktober 2009

Maandag 26 oktober 8u30

Aloha,
bij deze mijn wedstrijdverslag. Straks vliegen we naar Honolulu, om vanavond verder te reizen naar België via New York. Woensdagmorgend om 6u50 landen we in Brussel.

Zondag om 9u werd de start van het Wereldkampioenschap Xterra gegeven. Het parkoers van het Wereldkampioenschap bevindt zich in Makena (Maui, Hawaii) en loopt grotendeels over de Haleakala-vulkaan Xterra bestaat uit 1500m zwemmen, 30km mountainbike en 11km lopen. Aan de start stonden 550 atleten uit 24 landen. Al deze atleten hebben zich het voorbij jaar gekwalificeerd op een Xterra-wedstrijd over de hele wereld.
Mijn start was goed. Ik had mee bewust een beetje uit de grote groep gezet, omdat dat meestal veel tijd verloren wordt door het duwen en het trekken. Aan de eerste boei werd toch geduwd en getrokken. Maar ik bleef in mijn ritme. Na 750 meter moesten we uit het water komen, 100m over het strand lopen en terug een rondje van 750m zwemmen. Ik zag dat ik in een goed groepje zat, oa met Nico Lebrun (hij zou 2de overall worden). Voor de wedstrijd had ik gehoopt om bij hem in de buurt te zitten. De 2de ronde verliep heel goed, ik kon het tempo in het groepje blijven volgen en kwam als 34ste uit het water. Mijn wissel naar het fietsen was heel goed. Snel de helm op en weg.
Tijdens het eerste deel van het fietsen merkte ik dat een aantal atleten een heel hoog tempo begonnen te rijden. Ik liet ze bewust wat gaan, reed mijn eigen tempo en stelde dan vast dat ze eigenlijk niet ver uitliepen. Toen de eerste age-grouper van vorig jaar passeerde, ben ik meegegaan, maar op de eerste hellingen moest ik hem laten gaan. Ik had me voorgenomen om zeker de eerste 10km van het mountainbiken veel energie tot me te nemen. Rond km 15 kreeg ik de eerste vrouw (Julie Dibens) in het vizier. Zij is een heel sterke atlete, vooral haar fietsen. Toen ik haar inhaalde, zag ik dat ook de eerder gepasseerde atleten bij haar in de buurt reden. De meeste waren blijkbaar al behoorlijk diep geweest. Juist voor de gevaarlijke afdaling (The Plunge) kon ik Julie Dibens achter me laten. Ik nam geen extra risico’s in de afdaling, maar raapte toch enkele atleten op. Bij het ingaan van de laatste 10km kon ik een versnelling plaatsen en zonder echt te diep te gaan, kon ik een voorsprong uitbouwen. Als eerste age-grouper en 17de algemeen wisselde ik de fiets voor de loopschoenen.
De eerste km verliepen kon ik een heel strak tempo aanhouden, maar dan begon het klimwerk en begon de warmte op te komen. Maar telkens ik achterom keek, zag ik dat mijn voorsprong op de achtervolgers groot genoeg was. Na ongeveer 3,5km kwam nog een professionele atleet voorbij. Hij zei me dat er een age-grouper van mijn leeftijd op komst was. In de afdaling van de Haleakala-vulkaan kwam nog een tweede professionele atleet mij voorbij. Op een 4-tal kilometer van de finish merkte ik op dat er een concurrent op komst was. Met de zware zandstrook van 1,5km voor de boeg, probeerde ik het tempo nog even op te voeren, ook al voelde ik dat het beste eraf was. Maar na het strand van Big Beach, mekte ik dat mijn voorsprong terug wat gegroeid was. Op de lava-rotsen op een goede kilometer van de finish nam ik niet te veel risico’s, om valpartijen te vermijden. Mijn lichaam was behoorlijk uitgeput, maar de zekerheid van de overwinning gaf me vleugels. Algemeen werd ik 20ste in een tijd van 2h53’46”. Nadat ik eerder dit jaar Europees kampioen Xterra werd, in het Oostenrijkse Klopeinersee, is dit één van mijn mooiste prestaties.
Ik wil iedereen bedanken die me de gesteund heeft, zeker mijn familie omdat zij al jaren rekening houden met mijn sportleven (trainingen en eten) en me steunen tijdens goede en slechtere momenten, mijn broer voor de vele zwemtrainingen en Kelly, omdat zij dagelijks met me samen leeft.

Groetjes,

Tim

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Fantastisch, knappe prestatie. Nen dikke proficiat.
Van Stefaan, Ann, Naomi en Nathan

Anoniem zei

Wauw Tim, proficiat!
Elke

Unknown zei

amaai, dikke proficiat, knap.
kurt den bosloper.

Anoniem zei

Tim! Ik reed deze morge rond 6u20 richting de konijnenpijp en dacht: Zou hij al terug zijn van zijn hawai-uitje. en keek op aan je appartement. Geen licht.
wel nen tekst: World Champion!
Miljaardedju, een koude rilling van mijnen kleinen teen tot mijn rechteroor! Of was het omdat deze morge gewoon 2°frisser was dan anders??

Nee niets van!! Echt knap gedaan man!
proficiat!
Jelle Duym

Anoniem zei

Prins Tim

Jouw verdiende kroon voor al je noeste werk.

Vanaf nu en tot het laatste van je dagen "wereldkampioen"!

Met een diepe buiging, hulde aan de nieuwe x-terra koning.

Werner en Monique
Roadrunners(AT '84) groeten je.

Anoniem zei

Tim,

Sterk werk kerel ! Na de blessures en de vele trainingsuren eindelijk weer loon naar werk.

Wereldkampioen, een titel die eeuwig duurt en enkel voor de besten is weggelegd.
Respect !

dikke proficiat !

Dirk De Herdt (AT84)

Stijn Expat In New Zealand zei

Hei Tim! Proficiat met je prestatie nu al een tijdje geleden. Ik heb me dit jaar gekwalificeerd voor het WK in Hawaii. Ik woon in NZ dus zal als kiwi deelnemen. Fantastisch dat er wereldklasse XTERRA in Belgie aanwezig is. TOP PRESTATIE! Ga je dit jaar ook deelnemen? Enige tips? Hoe is het parcours?
Misschien tot in Hawaii.

Stijn